moms i norge
juni 7, 2021

Moms i Norge og udlandet – få eksperthjælp

By Leslie Beck

Du har en virksomhed, som har ambitioner om at sprede sig ud til et internationalt marked, men du ved ikke alt om, hvad dette kræver. At udvide sin virksomhed til nye markeder er et stort foretagende, fordi hvert land har forskellige regler. Nogle lande minder mere om hinanden end andre, og det kan være svært at finde rundt i, få et overblik og i det hele taget finde ud af, hvad der kræves. Her kan du læse lidt mere om fordelene ved at hyre noget professionel hjælp, som for eksempel fra https://www.timevat.com, til at få styr på moms i Norge og alt det andet. 

Sørg for at alt er i orden 

Den store uro, man med det samme føler, når man tænker på at gå ind på et fremmed marked, er helt naturlig. Det er fordi, man slet ikke kender landets spilleregler, på samme måde som man gør i Danmark. Man er naturligt bange for at træde forkert, miste en masse penge, eller i værste fald at bryde loven i et land, hvor man ikke er bekendt med retssystemet. 

Netop derfor er det en rigtigt god idé at få professionel hjælp, når tiden kommer til at gå ind på det norske marked, eller på andre markeder som det engelske eller tyske. Således kan du med fordel betale for hjælp til indberetning af moms, registrering af momsnumre og aktieselskab, men også i det hele taget til rådgivning og oplysning om loven og reglerne på de internationale markeder. 

Det er i hvert fald rart at føle sig sikker i sin sag, når man tager så stor en chance som at gå ud på fremmede markeder. Moms er ikke den ting, man har lyst til at bekymre sig mest om, så derfor er det en god idé at have hjælp til, så det ikke går galt. Samtidig er der alt muligt andet at koncentrere sig om. 

Gør dig bekendt med målgrupperne i Norge 

Når du går ind på det norske marked, eller et hvilket som helst andet marked, er det vigtigt at tænke på, at folk i det land ikke er identiske med den danske demografi. Der vil være centrale forskelle i, hvordan folk agerer, og hvilke behov, de har. 

Måske er Norge et eksempel på et land, der minder ret meget om den danske befolkning. Og dog kan der stadig være god mening i at undersøge markedet grundigt og sikre sig, hvis der er nogen forskelle, du burde være opmærksom på. Sensibiliteten kan være anderledes, hvilket får betydning, når du skal reklamere for dine produkter på markedet. 

Der er ikke noget let svar på, hvordan man undersøger et marked på den måde. En idé kan være at hyre konsulenter eller fastansatte fra Norge, som allerede er bekendte med markedet. Det kan samtidig være en indgangsvinkel til at blive taget alvorligt som aktør på et nyt marked. Uanset hvad bliver det nødvendigt, når I skal oversætte hjemmesiden, produktbeskrivelser og alt muligt andet, at I har norske ansatte. Ja, der er meget at tænke over, når man vil ind på et nyt marked.