iværksætter
november 6, 2020

4 tips: Sådan kommer du godt fra start som iværksætter

By Leslie Beck

Mange går måske med en drøm om at blive iværksætter – om at starte sit eget og se det gro. Men det er ikke alle, der får ført den drøm ud i livet. Måske tænker mange, at det er en overskuelig opgave at komme i gang, at det er for svært at udføre, eller at det kræver en masse særlige egenskaber. Men i virkeligheden behøver det slet ikke være så svært at blive iværksætter. Er man forberedt på at lægge en masse hårdt arbejde i sit iværksætteri, kan man nå rigtig langt. Og følger man et par gode råd, så er man endnu længere. Du kan finde fem af disse råd nedenfor.

1. Vælg en ydmyg start

Har du iværksætterdrømme, har du sikkert også store ambitioner. De to ting går ofte hånd i hånd, og det er kun godt, for med ambitioner har du noget at arbejde efter og i retning af. Men det er en god idé ikke at lade dine ambitioner tage overhånd i begyndelsen.

Ofte er man bedst tjent med en ydmyg start, hvor man sørger for at minimere mængden af penge, man kaster efter projektet, og fokuserer på at bygge det op gradvist. Eksempelvis kan det være en idé til at begynde med at undvære et kontor og arbejde hjemme, vente med at investere i produktionsudstyr, som ikke er absolut nødvendigt og så videre.

På den måde kan man undgå at være nødt til eventuelt at tage et lån, man kan risikere at blive hæmmet af på et senere tidspunkt.

selvstændig

2. Søg hjælp hos andre iværksættere

Der er ingen nye iværksættere, der kan alt selv. Derfor er det en god idé at søge rådgivning og inspiration hos andre, der har gjort det selv. Det kan være, at du mangler inspiration til processen som helhed, motivation til at komme i gang eller hjælp til enkelte dele af arbejdet. Måske ved du ikke, hvordan du laver et regnskab, lægger et budget, opretter en hjemmeside eller noget helt fjerde. Og det er alt sammen okay. Det kan du få hjælp til.

3. Sæt dig ind i online markedsføring

Som iværksætter i dag er det svært at komme udenom, at online markedsføring er en central del af at drive en virksomhed. Det er i høj grad på internettet, at kontakt til potentielle kunder skabes, og det er også via profiler på sociale medier, hjemmesider og annoncering online, at virksomheden gradvist kan opbygge et brand. Derfor er det en god idé allerede tidligt at sætte dig ind i, hvordan disse forskellige ting fungerer, lægge strategier, undersøge algoritmer og så videre. I det lange løb betaler det sig.

4. Skab et netværk

Meget af brandopbygningen og kommunikationen foregår altså i dag over nettet. Men det betyder ikke, at et solidt netværk skabt ved klassisk benarbejde ikke er en rigtig god idé. Sørg for at deltage i konferencer og events, hvor du kan møde relevante personer og udbred gradvist kendskabet til din virksomhed.